door vkredactieblog

laurens_klein4Enige verwarring vandaag in medialand. Bij de Volkskrant gaan we namelijk betaalde content aanbieden. Al snel werd her en der de conclusie getrokken dat Volkskrant.nl dus achter een betaalmuur zal verdwijnen.

Dat is niet het geval. Nieuws is gratis en zal ook gratis blijven, of we het nu leuk vinden of niet. Of, zoals het ook wel eens is gezegd: we kunnen de tandpasta niet terug in de tube duwen.

tandpasta

Maar wat dan wel? We willen de gehele krant ook gaan aanbieden in een aantrekkelijke online omgeving en via apps. Hier moet uiteraard wel voor betaald worden als mensen niet al abonnee van de krant zijn.

Bestaande abonnees kun je vervolgens ook niche-apps gaan aanbieden, zoals – om maar een dwarsstraat te noemen – een app met alle columns van Arnon Grunberg.

Op dit moment is er wel een digitale krant, maar dat is de krant als pdf. Dit is niet ideaal; zo is het onmogelijk om artikelen te delen via de sociale media. Met als gevolg dat er nu vaak foto’s worden genomen van een artikel, waarna deze digitale foto’s via Twitter of Facebook worden gedeeld.

Dat kan anders. Momenteel denken we aan toegang op basis van tijdseenheden. Dus bijvoorbeeld een dagpas, weekpas, maandpas of zelfs uurpas. Met zo’n pas heb je dan totale toegang tot de archieven.

Nogmaals: Volkskrant.nl blijft in dit verhaal geheel gratis. Dus een site met nieuws, liveblogs, opinies, analyses en noem maar op. Maar vanaf deze site gaan we verwijzen naar de betaalde artikelen uit de krant. Dat kan via een etalage met pakweg de vijf beste artikelen van die dag, maar ook vanaf losse artikelen.

Of het gaat werken, weten we natuurlijk niet. Maar de tijd lijkt er rijp voor.

Laurens Verhagen is hoofdredacteur van Volkskrant.nl

Advertisements