Weinig klachten over cookies

door vkredactieblog

laurens_klein4Vanaf deze week voldoen we aan de wettelijke verplichting van de OPTA om onze bezoekers aan de site expliciet om toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Dit gebeurt via een in het oog springende popup. Tot nu toe maakten sites – waaronder ook Volkskrant.nl – via een aparte mededeling wel melding van het gebruik van cookies, maar daarna kon de gebruiker gewoon doorgaan met het bezoeken van de site.

Dat is voor de OPTA niet genoeg. De OPTA eist dat alle gebruikers hier eerst expliciet toestemming voor geven en controleert zodoende alle Nederlandse sites op naleving van de wet. Wie niet aan de regels voldoet, riskeert een boete van maximaal 450.000 euro. Er zijn nog geen boetes uitgedeeld, maar de waakhond sluit niet uit dat dat alsnog gaat gebeuren. De cookiewet is onderdeel van de Telecomwet, die begin mei door de senaat werd goedgekeurd. De Tweede Kamer stemde er een jaar geleden mee in.

Wij hadden verwacht dat de toch opvallende en voor velen irritante (ook wel vergeleken met ‘een snelweg vol drempels’) popup tot veel klachten zou leiden, maar dat valt alleszins mee. In onze mailbox ontvingen we welgeteld zeventien klachten.

Een bloemlezing:

“In verband met het walgelijke cookiebeleid deel ik u mee dat ik vanaf heden uw site NIET meer zal bezoeken. En het interesseert me verder niet wie voor deze flauwekul verantwoordelijk is !”

“Ik merk dat jullie een nieuwe cookieberichtgeving hebben op jullie website, maar voor mensen die allang cookies blokkeren werkt dit averechts. Ik kan zonder cookies te accepteren niet voorbij het toestemmingsscherm komen. In plaats van een allesblokkerend scherm te laten zien is het misschien beter om een kleine footer te laten zien, zoals jullie wel doen als men wel cookies accepteert, of zoals bijvoorbeeld op nrc.nl gebeurt. De huidige methode maakt de website een stuk ontoegankelijker.”

Die kleine footer zie je nu inderdaad nog bij een aantal sites, waaronder NRC.nl, maar dit is niet voldoende voor de OPTA. Ook NRC.nl zal er niet aan ontkomen om expliciet toestemming te vragen.

“Sinds een paar dagen wordt mij op de website de vraag opgedrongen of ik Cookies wil accepteren. Klik ik op nee, wordt mij de toegang tot de website geweigerd. Dus wil ik de website bekijken ben ik verplicht de cookies te accepteren. Wat is dan nog de toegevoegde waarde van de vraag of ik cookies wens te accepteren? Of gaat hier de belangen van de achterliggende stakeholders boven het belang en privacy van de lezer? Wat mijn interesses zijn op internet, gaat een stakeholder niet aan. Mijn browser wist bij afsluiten alle historie, dus elke keer dat ik de site bezoek, krijgen we deze onzin weer. Het argument dat een website niet zonder cokkies kan, kan ik simpel weerleggen. Probeer de webstie van de telegraaf eens. Doe er je voordeel mee. Waarom zijn mijn adresgegevens van belang voor het invullen van dit scherm?”

Ook hier geldt: we zijn verplicht die vraag te stellen, of we het nu leuk vinden of niet. En ook hier geldt: ook de Telegraaf zal zich aan deze wet moeten houden. Dat gaat ongetwijfeld gebeuren. Verder vragen we niet om adresgegevens. Het gaat hier om cookies die niet gekoppeld zijn aan persoonlijke gegevens.

“Betreft de site van de Volkskrant waar ik als lezer gewoon GECHANTEERD wordt!! Ik wil geen cookies of tenminste een keuze. Maar nee, jullie groep zegt gewoon: “je MOET onze cookies accepteren of anders sodemieter je maar op.””

Dat klopt, al zouden we zelf het woord ‘sodemieteren’ nooit gebruiken. En ´chantage´ trouwens ook niet.

Uit een eerste analyse blijkt overigens wel dat de verlichte cookiemelding invloed heeft op het bezoek aan de site. Dat lijkt iets lager te liggen. Maar we moeten dit nog over een langere periode ondezoeken. Opvallend is dat dit effect bij onze collega´s van AD.nl een stuk minder zijn. Hier klikt iedere lezer zonder morren op de groene button. Blijkbaar bent u, beste lezer, een stuk kritischer.

cookiemelding

Laurens Verhagen / Hoofdredacteur Volkskrant.nl

