Goed volk hyperlinkt

door vkredactieblog

laurens_klein4Publistat Mediaonderzoek publiceerde (linkje) vandaag een rapport (linkje naar pdf) over de mate waarin de verschillende kranten (en Geenstijl) naar elkaar verwijzen. Hierin wordt onder andere opnieuw (link naar Sargasso)geconstateerd dat Geenstijl veel verwijst naar kranten (bedoeld wordt: de sites van de kranten, waarop heel veel stukken staan die níet op papier worden gepubliceerd) via zogenoemde hyperlinks (hyperlink).

Dat doet Geenstijl inderdaad goed. Ik zou durven zeggen dat dit zelfs altijd een van de aantrekkelijke factoren is geweest van het voormalige shocklog.

Maar er zijn meer redenen om naar hartelust te linken. Transparantie is een belangrijke. Je laat je lezer zien waar het nieuws vandaan komt. Een andere is: credits geven aan de oorspronkelijke maker van het nieuws. Weinig frustrerender voor een redacteur als een andere titel er met je nieuws vandoor gaat (het zogenoemde witwassen van het nieuws) zonder je daarvoor te belonen via op zijn minst een duidelijke bronvermelding, maar liever nog met een link.

De Amerikaanse journalist Jeff Jarvis vatte het belang van linken in 2007 samen in zijn sindsdien veelvuldig aangehaalde adagium ‘Cover what you do best, link to the rest’. En zo is het.

Althans, zo zou het moeten zijn. Nog altijd hebben veel journalisten heel veel moeite met het linken naar met name concurrenten. Hier worden dan vaak enigmatische argumenten voor gebruikt, zoals:  we jagen onze bezoekers weg. Anderen zien het blijkbaar als brevet van onvermogen. Liever schrijven ze een stuk over en laten de bron achterwege. Wat – ook weer vandaag – op de berichtensite Twitter steevast leidt tot het nodige gemopper van al dan niet vermeend gedupeerde journalisten (hier, hier en hier).

Dit stukje is helaas nog steeds geen open deur. Wat voor blogs usance is, is dat voor aan traditionele media gelieerde sites blijkbaar nog altijd niet; hoe minder links hoe beter. En dat noemen we suboptimaal.

bronvermeldingnos

 Laurens Verhagen – Hoofdredacteur Volkskrant.nl

Advertenties