Bereikcijfers nieuwssites: NOS en Volkskrant stijgen

door vkredactieblog

laurens_klein4Gaat ie weer: het maandelijkse ritueel van de bereikcijfers van de Nederlandse nieuwssites. Van de STIR. En ja, op de cijfers is best wat af te dingen. Maar we hebben niets anders, dus we moeten het ermee doen.

Overigens wacht de branche met smart op een nieuwe meetmethode van STIR (STIR 2.0) genoemd, waarin ook mobiel verkeer wordt meegenomen. Wanneer deze methode klaar is, is nog niet bekend.

Maar goed, de cijfers van februari dus. Deze laten een stijging zien voor NOS.nl, dat hiermee duidelijk afstand neemt van de nummer 3, Telegraaf.nl. Marktleider NU.nl daalde met 8 procent en ziet NOS.nl daarmee dichterbij komen. Een klein jaar geleden benadrukte NU-uitgever Sanoma overigens nog dat het bezoek van NU.nl op mobiel complementair zou zijn aan het gewone web. Met andere woorden: mobiel kannibaliseert niet. De trend in STIR lijkt echter een ander beeld te laten zien.

Volkskrant.nl steeg ten opzichte van januari met 6 procent. Grootste daler was NRC.nl met 11 procent.

UPDATE: Volgens Peter van der Ploeg (voormalig chef van NRC.nl) heeft deze toch forse daling te maken met de nogal poreuze cookiemuur die NRC heeft opgeworpen. Veel bezoekers kwamen op die manier zonder cookies op de site. Gevolg: dit bezoek werd niet gemeten door STIR.

stirfeb2013

Laurens Verhagen – Hoofdredacteur Volkskrant.nl

Advertenties