Nieuwe cartoonist op Volkskrant.nl: net niet mislukt

door vkredactieblog

laurens_klein4Vanaf vandaag hebben we op Volkskrant.nl een nieuwe cartoonist: beeldend kunstenaar Han Hoogerbrugge. Hij is geestelijk vader van de dagelijkse cartoon Prostress.  In onze dagelijkse rubriek ‘4 Uur Nieuwsbreak’ gaf  Hoogerbrugge vandaag een eerlijke inkijk  in zijn werkwijze: “Ik laat de actualiteit doordruppelen in mijn strips, het komt ergens tevoorschijn, maar staat niet per se centraal. Ik wil ook niet in iedere cartoon harde kritiek leveren. Eigenlijk probeer ik een parodie op een krantenstrip te maken. De klassieke krantenstrip heeft drie plaatjes en eindigt met een grap. In de Volkskrant is dat Sigmund. Ik hou ook erg van kat Heinz. Maar elke dag grappig moeten zijn, dat gaat niet. Ik wilde iets met dat feit dat je niet elke dag leuk kan zijn. Bij mij zit de grap er vaak net naast, of hij is net niet mislukt, een parodie op een parodie. Ik teken de cartoon die ik zelf miste.”

Een net niet mislukte grap; het is bijna het leven zelve. Enfin, we hopen de lezer – want voor de lezer doen we het allemaal – hiermee een plezier te doen.

prostress

 

Laurens Verhagen is hoofdredacteur van Volkskrant.nl

