Volkskrant wint internationale hackathon dankzij user engagement

door vkredactieblog

laurens_klein4De Volkskrant heeft vrijdag de internationale hackathon, een 36-uurs-wedstrijd om een vernieuwde website te bouwen, gewonnen op de GEN News Summit in Parijs. Op het congres over de toekomst van de journalistiek werkte het team, bestaande uit datajournalist Sybren Kooistra, vormgever Thijs Balder en programmeur Hay Kranen, sinds donderdag aan het project. Eerder wonnen zij in Nederland de door de NOS georganiseerde hackathon met een game om kinderen bij het nieuws te betrekken.
De opdracht van het Parijse ‘codefest’ luidde: vernieuw de website van je nieuwsorganisatie en zorg voor meer interactiviteit voor de gebruiker. Het Volkskrant-team kreeg concurrentie van bekende mediaorganisaties onder meer uit Argentinië (Clarin), Frankrijk (Libération), Duitsland (Die Zeit) en de Verenigde Staten (Chicago Tribune).

Deze concurrenten maakten over het algemeen sites die het nieuws sorteren op populariteit en activiteit op sociale media. Het publiek bepaalt zo de hiërarchie, gelijk aan populaire sites als Reddit of oudgediende Digg.

De Volkskrant pakt het anders aan. ‘We leggen de nadruk op een responsive design, zodat het nieuwsaanbod zich aanpast aan het apparaat waarop je het bekijkt’, zegt datajournalist Kooistra. ‘Wij zien drie belangrijke trends: bezoekers kijken steeds meer op hun mobiel naar het nieuws, ze willen een persoonlijke ervaring, en ze willen integratie met sociale media. Daar hebben we op ingespeeld.’

‘Vervolgens is het een kwestie van zoveel mogelijk buzzwords gebruiken in je pitch’, grapt Kooistra. ‘Als je maar vaak genoeg termen als user engagement, realtime en social gebruikt, maak je al een goede kans.’ En de jury trapte er in: het ontwerp van de Volkskrant verdiende volgens de jury de winst vanwege het responsive design, dat zich aanpast aan het apparaat waarop je het ontwerp bekijkt – tablet, smartphone of computer. Ook wordt de ervaring tot vreugde van de jury gepersonaliseerd, doordat de bezoeker eigen columnisten kan kiezen op de homepage en nieuws kan integreren met Facebook en Twitter, zodat je kunt zien wat vrienden lezen en wat er over artikelen op sociale media gezegd wordt.

Kortom: driewerf hoera! Het behoeft geen betoog dat de nieuwe site van de Volkskrant al deze elementen zal bevatten.

hackaton

Advertenties