Klacht Flecha tegen Volkskrant deels gegrond verklaard

door vkredactieblog

De Raad voor de Journalistiek heeft een klacht van de Spaanse wielrenner Juan Antonio Flecha tegen de Volkskrant deels gegrond en deels ongegrond verklaard. Volgens de raad had de Volkskrant in het betwiste artikel meer inzage moeten geven in het onderzoek dat aan de geuite beschuldigingen is voorafgegaan. De eis tot rectificeren is afgewezen.

De klacht gaat over het artikel ‘Juan Antonio Flecha was klant van dopingarts Fuentes‘ dat op 3 april dit jaar in de krant stond. De Volkskrant baseert zich in het stuk op ‘onderzoek naar de Spaanse dopingzaak Operación Puerto’. Flecha ontkent dat hij doping heeft gebruikt, meent dat er onvoldoende grondslag voor de beschuldigingen bestaat en eist een rectificatie.

Naar aanleiding van een zitting op 14 juni concludeert de raad dat de Volkskrant tijdens die bijeenkomst aannemelijk heeft gemaakt dat er voldoende grondslag bestond om over Flecha te berichten zoals de krant dat heeft gedaan. Rectificatie is dus niet nodig.

De krant had alleen in het artikel de beschuldigingen beter moeten onderbouwen in het stuk. De verslaggevers hebben niet expliciet vermeld dat ze zich baseerden op gesprekken met diverse bronnen (meer dan drie) en uitgebreid documentenonderzoek. De verslaggevers hebben hun conclusies te veel als vaststaand feit gepresenteerd, meent de raad.
Wel wordt het begrijpelijk en toelaatbaar genoemd dat de krant gebruikmaakt van anonieme bronnen. ‘De raad houdt er rekening mee dat de wielerwereld een kleine wereld is, waarin het voor betrokkenen schadelijk kan zijn om bepaalde informatie te delen.’

Advertisements