Een kop met seks erin

door vkredactieblog

laurens_klein4

Volkskrants mediaredacteur Haro Kraak schreef voor de zaterdagkrant een uitgebreid artikel over de druk van de statistieken bij journalistieke keuzes. Immers: als internetlogica de krant verovert, weet een journalist precies hoe vaak zijn artikel wordt gelezen. Op internet weet iedereen al sinds jaar en dag tot op de click hoe vaak een stuk is gelezen.

Gaat de geschreven pers ook die kant op? Herleven de tijden van yellow journalism? Op nieuwssites is precies bij te houden hoeveel mensen een stuk lezen, hoe lang ze blijven hangen, waar ze vandaan komen en waar ze naartoe gaan. Meten is werkelijk weten. En weten is eten, want elke klik is geld waard – al is het maar 0,003 cent. En dus worden veel sites steeds behendiger om verkeer te generen door middel van veelbelovende koppen, herkenbare lijstjes, leuke quizjes, triviale updates en rellerige onderwerpen.

Bij het stuk stonden ter illustratie drie voorpagina’s van de krant afgedrukt: de normale maandagkrant, een fictieve krant op basis van de meestgelezen stukken op de site en een fictieve krant op basis van de cijfers van Blendle. Op veler verzoek volgen hieronder nog even deze drie pagina’s, die opvallende verschillen laten zien.

voorpagina krant_online

voorpagina krant_blendle

voorpagina krant_journalisten

Laurens Verhagen – Chef Digitaal de Volkskrant

Advertenties