Nieuwe versie krantenapp Volkskrant
door vkredactieblog
We hebben een geheel nieuwe versie van onze krantenapp in de Apple-store klaarstaan. Deze biedt een flink aantal verbeteringen ten opzichte van de vorige versie. Overigens gaat het nu om een universele app voor zowel iPad als iPhone. De ontwikkelaars beloven dat de krant tot tien keer sneller wordt ingeladen. Verder hebben de detailpagina’s van artikelen een redesign ondergaan, wat het lezen aangenamer maakt. Een andere verbetering is de wijze van navigatie door de rubrieken.
Tot slot wordt nu ook betaling via vouchers ondersteund. Voor Android is een aantal kleinere wijzigingen doorgevoerd.
Eerder deze week werd bekend dat de Volkskrant de grootste digitale krant van Nederland is, met inmiddels een oplage van 45.000 exemplaren. Dat is een groei van ruim 27 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Laurens Verhagen is hoofdredacteur Volkskrant.nl
Misschien willen jullie ook eens denken over een app voor de Windowsphone?
Zou zo fijn zijn om de krant ook digitaal te kunnen lezen…..
De app gebrobeerd maar kan de kranten niet meer Los lopen op Zaterdag
Geachte redactie,
Meestentijds zijn veranderingen in de lay-out verbeteringen. Zeker bij een digitale krant. Helaas ongaan mij deze in de huidige nieuwe versie. Zo is de bladvulling op mijn ipad nu gehalveerd en kan ik niet meer snel scrollen naar bijvoorbeeld blz 27. Ik ben nu genoodzaakt door de hele krant te scrollen. Niet echt gebruiksvriendelijk. Ik zou graag de optie hebben om (wederom) gebruik te kunnen maken van de oude, veel plezieriger, versie.
De optie om oude bewaarde kranten te converteren werkt niet en laat de app herhaald crashen. Vergelijkbare verhalen bij de overwegend negatieve recensies in de appstore. Ik heb in arremoede maar besloten om de oude kranten te verwijderen, maar ik baal hier enorm van.
De app loopt constant vast op mijn iPad 2. Alle oude kranten kwijt, de nieuwe kan ik niet eens lezen. Verschrikkelijk.
Een verslechtering, geen verbetering, ontzettend traag geworden. Geef alsublieft de oude app weer terug.
De oude app was beter op een aantal punten t.w. de leesbaarheid van de letters in full- page view ( de letters worden in de nieuwe app op de ipad 2 na een seconde onleesbaar), de vloeiendheid van het bladeren (swipen is in de nieuwe app nogal hakkelend), de beschikbaarheid van de oude kranten (deze zijn in de nieuwe app plotseling nog maar beperkt beschikbaar door een standaardinstelling die wel weer terug kon worden gezet maar de oude kranten waren inmiddels grotendeels weg).
Er blijken, ondanks eindeloze testen, inderdaad bij een bepaalde groep gebruikers grote problemen bij de app te zijn, met name bij het converteren van de oude kranten. De technici zijn dit nu aan het onderzoeken.
Sinds de update met deze vernieuwde App heb ik de krant niet kunnen downloaden op mijn Ipad.
De App opent en verdwijnt dan weer binnen een fractie van een seconde.
Geen krant.😞
Ik heb uiteraard ook problemen met de nieuwe app, De digitale krant is bijna onleesbaar geworden.
Die app wordt natuurlijk steeds belangrijker voor de krant, en bepaalt in hoge mate hoe die krant gelezen kan worden. De vraag komt op hoe de redactie zich verhoudt tot deze uitgave van de krant.
De ‘verbeteringen’ in deze update lijken nerd-bedenksels die de informatie overdracht geen goed doen: er blijft netto minder ruimte over voor de inhoud van artikelen.
De app is ook niet goed getest, zo blijkt.
De letters worden dermate rafelig dat alleen de grotere koppen op de pagina nog soort-van-leesbaar zijn. Zelfs de afbeeldingen worden rafelig. ‘Scannen’ van de pagina is daardoor onmogelijk geworden.
Bladeren was, tot de update, een vloeiende swipe. De nieuwe ervaring laat zich maar moeilijk omschrijven.
De upgrade procedure van de reeds aanwezige kranten tenslotte is ook, laten we maar in nerd-termen blijven, sub-optimaal.
Maar, beste redactie, het is wel úw werk dat verminkt wordt door ‘de ontwikkelaars’. En het is mijn nieuws. Ik betaal er ook een behoorlijk bedrag voor.
Zouden de drukkers besluiten de krant voortaan op toiletpapier te drukken, zou u daar een mening over hebben ? Zou die gevraagd worden ?
De nieuwe versie van de app (28 juni) is een ramp. Alsof ik opeens op een hele ouwe pc zit in plaats van een iPad. Graag zo snel mogelijk terug naar de vorige versie van de app. Daar was niets mis mee.
Kan de krant helemaal niet meer lezen. Van de meest gelezen digitale krant zal het nu wel de minst gelezen krant (gaan) worden.
De update, die we vorige week nog zacht jubelend aankondigden, is een kleine ramp gebleken. Er komt dus z.s.m. een nieuwe update aan die de problemen moet verhelpen. Wordt vervolgd.
Laurens Verhagen
Beste Laurens. Kunt u dit svp toelichten? Ik krijg van jullie klantenservice te horen dat er sprake is van “pech”. Er komt geen nieuwe update die de conversie problemen gaat oplossen. De bewaarde 1.0 kranten dienen als verloren te worden beschouwd.
Update is geen enkele verbetering. En ik was nog wel zo blij.
Is er een URL waar je de oude app kan downloaden ?
De klantenservice Volkskrant/Parool antwoordt mij vandaag dat er geen oplossing komt voor conversieproblemen met bewaarde kranten. Jammer dat dit niet transparant gecommuniceerd wordt via de Websites van VK/Parool en de app store.
Inmiddels is er een update (2.0.1) uitgebracht die een aantal problemen oplost. Helaas echter niet die van de bewaarde kranten. Er wordt nog gedokterd of hier iets anders op verzonnen kan worden. Het is alleszins de bedoeling dat de oude kranten opnieuw beschikbaar komen. Zodra hier iets over te melden is, zal ik dat doen.
Ik had hier moeten zijn. De update van 9 (of 10?) juli brengt geen verbetering.
“het is alleszins de bedoeling dat oude kranten opnieuw beschikbaar komen” …. wilt u uw webcare-team daarover informeren? Daar wordt nl. ook op dit moment nog tegen diverse klagers gezegd “weg is weg”.
(Zelf heb ik op verzoek van het webcare-team mijn telefoonnummer gemaild om te overleggen over opnieuw verstrekken van verloren kranten. Nu 1 week verder ben ik nog niet gebeld.)
Na wat geploeter is het mij gelukt de oude app weer terug te zetten.
Hier wat tips om dat ook voor elkaar te krijgen.
Voor degene die nog niet hebben geupdate en de
oude app nog op de Ipad hebben staan het volgende :
– Verbind je Ipad met itunes
– Als je Ipad verbonden is, dan rechts klikken op het Ipad icon
en kies dan ‘transfer apps’
– Alle apps worden nu naar de computer gekopieerd.
Je hebt in ieder geval nu de mogelijkheid de oudere apps
eventueel terug te zetten. Ik ga dit nu zelf voortaan altijd doen
voordat ik weer iets update van welke leverancier dan ook.
Heb je de nieuwe app op de Ipad staan en bovenstaande nooit gedaan
dan heb je waarschijnlijk pech. Maar je kan even kijken door zonder dat
de Ipad verbonden is te klikken op apps in het linker menu van itunes.
zoek dan de Volkskrant app op en klik met de rechter muisknop en
kies dan ‘getinfo’. de vorige goed werkende versie van de Volkskrant
is 1.9.4. Heb je dat dan kan je makkelijk terug naar de vorige app.
Het terugzetten van een oude app gaat alsvolgt :
– Je ipad moet NIET verbonden zijn met de computer.
– Verwijder de app van de ipad met alle bijbehorende data.
(icon vasthouden tot het trilt en dan er nog een keer op de x klikken)
Nadat je de app hebt verwijderd verbind je de Ipad met de computer
en start itunes. Klik nu in het linker menu op Ipad, rechts verschijnen
gegevens over de Ipad en nu kan je bovenin op Apps klikken.
Zoek hierin de Volkskrant app en ernaast moet er staan ‘Install’
klik hierop en dan nog ‘apply’ en je oude app wordt teruggezet
op je Ipad. Je bent wel alle oude kranten kwijt.
Zelf had ik geen oudere versie van de Volkskrant app op m’n
computer staan maar gelukkig wel een oudere ipad waar de
oude versie nog wel op stond. Hiermee het bovenste ritueel
uitgevoerd zodat ik de oude versie op m’n PC had en de vervolg
stappen uitgevoerd.
O ja, beste redactie, ik heb gebeld met jullie helpdesk.
Moet dat nou die vreselijke K* muziek. Een akelig snerpende
panfluit, bah. Stop de muziek
Dank voor deze tip, mijn oude app teruggezet en ik heb zonder ergernis weer de krant kunnen lezen. Ik kan weer snel de tekst vergroten en doorbladeren gaat zonder haperen.
Ja, erg bedankt; na veel getob met iTunes is het mij ook gelukt de oude versie terug te zetten. Wat een opluchting!
De nieuwe Volkskrant app is een verslechtering tov de oude app. Het lezen van VK is nu een met irritatie omgeven ervaring op een IPAD 2 en is m.i. resultaat van slecht getest IT development werk. Deze nieuwe app had zo niet live mogen gaan en is in tegenstelling tot de vorige app niet aan te bevelen.
Voor mijn werk zit ik in Afrika en heb daar een trage internet verbinding via een dongel. Met de vorige app kon ik redelijk goed de Lite versie downloaden maar met de nieuwe app is dat haast onmogelijk om de krant binnen te halen. Ook na de update is het niet beter geworden. Wellicht weer een volledige tekstversie zonder plaatjes?
Ik vind de “nieuwe” app ook een armoe! En dat in deze tijd, U moet zich schamen voor deze versie! Ga er mee aan het werk, alle plezier om te kezen us weg!
Tja ik bedoel natuurlijk, alle plezier om te kezen!!
Het blijft armoe. Er lijken 2 werelden te bestaan. Wereld 1 bestaat uit mensen die graag de inhoud van de Volkskrant willen lezen maar dan op een goede app. Die constateren van alles wat mis is. Wereld 2 bestaat uit ontwikkelaars van de app die bij elke nieuwe release zich niets aantrekken van commentaren en gewoon doen wat ontwikkelaars leuk vinden. Gevolg is verslechtering van de app. Mijn indruk is dat deze 2 werelden verder van elkaar af drijven.
De app is een groot drama en wordt met elke update slechter en slechter. In de huidige versie 2.0.5 kin je de krant nog maar 1 keer openmaken en lezen. Als je app daarna uitgaat, krijg je de app niet meer opgestart. De app crasht dan alleen nog maar. Je moet dan de app uitzetten en de iPAD helemaal opnieuw opstarten EN als je dan geluk hebt, doet ie soms weer.
Ik vind het echt ongelooflijk dat volkskrant zo’n baggerproduct blijft leveren. ‘De ontwikkelaars beloven…’ Hou nou toch op. Je moet testen en lezers serieus nemen. De app heeft zonder uitzondering slechte 1 ster recensies in de app store. Het regent klachten. Tientallen recensies lang.
DOE ER NOU EENS WAT AAN!!!!!!!
Beste Esther,
Ik ben bij De Volkskrant nauw betrokken bij de ontwikkeling van de applicatie. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat sinds versie 2.0 een aantal malen bugs zijn opgetreden die niet hadden mogen voorkomen, en juist daarom hebben we ons testproces opnieuw ingericht. Elke nieuwe versie wordt nu door tientallen mensen uitgeprobeerd voordat we hem voor het publiek beschikbaar maken. Tegelijk kunnen wij natuurlijk onmogelijk elke variabele (type device, OS-versie, hoeveelheid vrije ruimte, andere geïnstalleerde applicaties etc.) testen en controleren, dus het is altijd mogelijk dat zich in bepaalde gevallen toch problemen voordoen. Daarnaast is het altijd mogelijk dat door factoren buiten onze controle (zo brengt Apple dikwijls updates voor iOS uit die vooraf niet getest kunnen worden) nieuwe problemen ontstaan.
De problemen die je beschrijft kunnen we niet reproduceren, en dat maakt het moeilijk om er iets aan te doen. Heb je er bezwaar tegen als ik via email contact opneem om er achter te komen wanneer het precies fout gaat?
Beste redactie,
Vorige week heb ik ‘op straat’ van een van jullie verkopers een digitaal abonnement gekocht met de bewering dat deze op elke telefoon te lezen is.
Wel, voor mijn Lumia 720 Windows phone is er helemaal geen VK app beschikbaar, en is de digitale krant niet te lezen omdat Flash niet beschikbaar is op deze telefoons.
Kortom, zeer bijzonder jammer, en een grote teleurstelling. Misleiding eigenlijk.